Prognose Premier League: Helaas, Chelsea wordt weer kampioen

Altijd leuk, die prognoses voorafgaand aan een voetbalseizoen. In augustus het lijstje samenstellen, om vervolgens in mei te zien dat je voorspelling bij de meeste clubs totaal niet klopt. Ik doe ook maar weer eens een poging, te beginnen met de Engelse Premier League.

Het seizoen is in Engeland alweer drie speelronden onderweg en dus ben ik wat aan de late kant. Eind juli heb ik op het voetbalforum Phoenix92 echter al een voorspelling ingevuld. Die ziet er zo uit:

De top
Ik hoop van harte dat ik er aan het eind van dit seizoen gruwelijk naast zit, maar ik vrees toch dat Chelsea weer kampioen wordt. Bijna het hele team dat vorig seizoen overtuigend kampioen werd, is intact gebleven. Ja, Michael Ballack en Deco zijn vertrokken, maar die kwamen toch al steeds minder aan spelen toe. Met Didier Drogba heeft Chelsea in mijn ogen de beste spits van de Premier League in huis. Wayne Rooney kan natuurlijk ook aardig een balletje trappen, maar hij gaat na zijn één-tweetjes met andere vrouwen een lastig seizoen krijgen. Chelsea heeft met Carlo Ancelotti bovendien een prima manager, die gewoon zijn werk doet en in tegenstelling tot Sir Alex Ferguson en Arsène Wenger nooit voor ophef in de media zorgt.

Manchester United wordt tweede, denk ik. De ploeg van Ferguson deed vorig seizoen lang mee, maar ik had nooit het idee dat Chelsea de voorsprong zou weggeven. United heeft weinig versterkingen gehaald, terwijl routiniers als Paul Scholes en Ryan Giggs ook een dagje ouder worden en minder invloed zullen hebben dan voorheen. Op plaats drie heb ik mijn favoriete club Arsenal gezet, meer zit er volgens mij niet in. Wenger heeft voor de zoveelste keer gefaald op de transfermarkt, want er staat nog steeds een matige Spaanse B-keeper onder de lat. Bovendien zijn drie centrale verdedigers vertrokken en slechts twee kwamen ervoor terug. De één, Laurent Koscielny, heeft in zijn eerste duels geen al te beste indruk gemaakt en van de ander, Sebastien Squillaci, vraag ik me af of hij na een hele carrière in Frankrijk de Premier League wel aankan.

Blessures en interlands
Een bruggetje van Arsenal naar blessures is snel gemaakt. Samir Nasri kende een geweldige voorbereiding, maar op de eerste speeldag tegen Liverpool raakte hij voor een maand geblesseerd. Robin van Persie en Nicklas Bendtner misten de start van het seizoen sowieso al en deze week voegde ook Theo Walcott (de man in vorm met vier goals in drie duels) zich bij de ziekenboeg. Hij blesseerde zich tijdens de afgelopen interlandperiode. Datzelfde gold ook voor Jermain Defoe, Michael Dawson (beiden Tottenham), Michael Carrick (Man United), Dirk Kuyt (Liverpool) en Thomas Vermaelen (Arsenal). De enige ploeg die geen last heeft van blessures uit interlands, is Chelsea.

Fabio Capello werd vorige maand op Wembley voor schut gezet door Michael Carrick. De middenvelder had zich een paar dagen eerder met een blessure afgemeld voor een oefenduel van Engeland, maar namens United kon hij gewoon meedoen in de strijd om de Super Cup tegen Chelsea. Frank Lampard en John Terry haalden deze week dezelfde truc uit. Tegen Stoke City, vlak voor de interlandonderbreking, was het duo nog present. De interlands tegen Bulgarije en Zwitserland moesten ze opeens missen, omdat ze ‘niet fit’ waren. En ja hoor, de twee Engelsen zijn morgen gewoon weer inzetbaar tegen West Ham. Wat een toeval. Dat Paulo Ferreira zijn interlandloopbaan heeft stopgezet en ook Michael Essien tijdelijk geen duels voor Ghana speelt, komt Chelsea trouwens ook goed uit. De club hoeft sterspeler Didier Drogba dit seizoen bovendien niet te missen vanwege de Afrika Cup.

City klopt op de deur
In het luchtblauwe deel van Manchester hoopt men dit seizoen minimaal de voorronde van de Champions League te halen, en ik denk dat City dat wel gaat lukken. Manager Roberto Mancini heeft weer de nodige miljoenen mogen uitgeven, al ligt de grootste aankoop (Mario Balotelli) waarschijnlijk een paar weken eruit. In tegenstelling tot vorig jaar komt City dit seizoen ook in Europees verband in actie, waardoor ik ze niet even de top drie binnen zie komen. Tottenham Hotspur moet wennen aan het spelen van Champions League-voetbal en dat gaat ze aan het begin van het seizoen opbreken. Afgelopen jaar profiteerde de ploeg van Harry Redknapp handig van het dramatische seizoen van Liverpool, maar die club was duidelijk toe aan een nieuwe manager. Onder leiding van Roy Hodgson zie ik Liverpool wel boven de Spurs eindigen, al moet men wel geluk hebben dat Steven Gerrard en Fernando Torres niet weer het grootste deel van het seizoen moeten missen.

Degradatie
Tot slot de strijd tegen degradatie. Blackpool verraste op de eerste speeldag door de uitwedstrijd bij Wigan met 4-0 te winnen, maar de spelersgroep van de promovendus is niet sterk genoeg om niet laatste te worden. De andere nieuwkomer, West Bromwich Albion, gaat het volgens mij ook niet redden. West Ham United kon vorig seizoen nog net ontsnappen aan degradatie, maar is in mijn ogen nauwelijks sterker geworden. Achter de schermen is het in Oost-Londen bovendien een rotzooi, dus ik denk dat West Ham volgend jaar een niveau lager actief is. Overigens zie ik liever Wigan Athletic degraderen. Eén van de saaiste clubs van Engeland, die tweewekelijks amper 16.000 toeschouwers op de tribune heeft (rugby is in Wigan nog bijna populairder) hoef ik niet in de Premier League te zien.

Dat was dan mijn prognose. Nogmaals, ik vrees dat bovenstaand verhaal uiteindelijk voor geen meter klopt en ik hoop vooral dat Arsenal kampioen wordt. We shall see.

Geef een reactie

