Timo Boll klaar voor volgende ‘thuiswedstrijd’


Het sportpaleis van Ahoy was vrijdag het decor van vijftien WK-wedstrijden. In slechts twee daarvan kwamen spelers in actie die niet afkomstig zijn uit Azië. De Wit-Rus Vladimir Samsonov verloor nipt van Chen Qi (4-3) en ondertussen nam Timo Boll (foto) het op tegen landgenoot Dimitrij Ovtcharov. Beide Duitsers werden luid toegejuicht door het fanatieke publiek, waaronder veel meegereisde fans uit Duitsland.

“Er zaten een aantal vrienden op de tribune en er zijn inderdaad veel Duitse fans. Het voelde bijna als een soort thuiswedstrijd voor ons”, vertelde Boll na de wedstrijd aan de aanwezige pers. De nummer twee van de plaatsingslijst versloeg Ovtcharov in zes games: 11-7, 11-6, 11-13, 13-15, 11-0 en 11-8. “Dimitrij is voor iedereen een gevaarlijke tegenstander. Ik ben blij dat het voorbij is, want het was geen gemakkelijk duel”, aldus Boll over zijn landgenoot.
Ovtcharov nam in de eerste game een ruime voorsprong, maar hij verloor wel de eerste twee games. De 22-jarige speler moest vervolgens tot het uiterste gaan om de stand gelijk te trekken. “Dat kostte me veel energie en concentratie”, aldus Ovtcharov, die vervolgens de vijfde game met 11-0 verloor. “Als je slecht begint, kan de score tegen een topspeler al Boll snel oplopen.” De nummer vijftien van de wereldranglijst vindt het jammer dat hij al in de vierde ronde tegen Boll uitkwam. “We hadden graag allebei de halve finales gehaald, maar het is niet anders. Ik heb mijn best gedaan en meer kon ik niet doen.”
Boll, die zijn opponent als geen ander kent, raakte niet in paniek toen de 2-0 voorsprong was verdwenen. “Ik bleef gelukkig heel kalm. Dat gaf uiteindelijk de doorslag, denk ik.” In de kwartfinale mag de 30-jarige Duitser het zaterdag opnemen tegen Chen Qi, die Samsonov met 11-9 in de beslissende game verschalkte. “Ik zal mijn beste tafeltennis moeten laten zien om te winnen. Hij
heeft één van de beste services ter wereld. Als ik die onder controle kan krijgen, heb ik een goede kans om te winnen”, besloot Boll.

Geef een reactie

